Att driva ett företag, vara chef eller sitta i ledningsgruppen är inte alltid en dans på rosor. Uppdraget kommer med mängder av utmaningar, och det kräver en hel del erfarenhet och kunskap att bli en bra ledare. Om du precis har klivit in i en ledarroll inom din organisation har du med säkerhet upptäckt att din nya position inte är den enklaste. Vi på PMW Konsult har tillsammans över 40 års erfarenhet av att arbeta inom ledande positioner, som managementkonsulter, projektledare och interimschefer, och i det här inlägget tänkte vi dela med oss av 5 svårigheter som du kan ställas i som chef – och vad du kan göra för att övervinna dem.
1. Du är osäker på din roll
Att komma upp i din karriär och kliva in i nya, högre positioner kan vara otroligt skrämmande och det är lätt att känna sig osäker. Du kanske lider av bluffsyndromet, och tänker att du egentligen inte förtjänar din roll eller att du inte har en aning om hur du ska tackla din position. Känner du igen dig? Låt oss berätta en hemlighet – alla går igenom detta och ingen vet vad de ska göra från början. Oavsett om du städar kontor, jobbar i kassan på Ica, driver enskild firma eller jobbar som VD på ett globalt företag kommer du stundvis att känna att du inte har en aning om vad du håller på med. Det tar ett tag att komma in i en ny roll, och som chef kan det dröja flera år innan du är självsäker nog för att tackla alla problem som du stöter på med god självkänsla.
Hur övervinner du detta?
Det är svårt att komma över osäkerhet, men en bra grundtanke är att hela tiden tänka att du har den rollen du har på grund av att du har förtjänat den. Du skulle inte vara chef om du inte hade rätt kompetens, erfarenhet eller driv för att klara av jobbet – så någonting måste du ha gjort rätt för att hamna där du är idag. Om det känns som att du har tagit dig vatten över huvudet bör du alltid be om tips och råd från seniora medarbetare, personer med liknande omfattningar eller helt enkelt be om coachning från någon du litar på. Du kommer att komma in i det, vi lovar.
2. Du tror att elak och tuff är samma sak
Ett problem som många chefer har är att de är för snälla. Det låter kanske konstigt, men många har svårt för att delegera, säga ifrån, ge kritik eller dylikt på grund av att de inte vill uppfattas som elaka. Det kan skapa enorma problem då du som chef behöver kunna ge kritik, vara tuff och ta svåra beslut för att driva företaget framåt. Att dalta med personalen eller försöka ses som en kompis, hellre än en chef, tenderar att sluta med dåliga resultat.
Hur övervinner du detta?
En bra chef är såklart aldrig elak, men det är viktigt att kunna dra en linje mellan din roll som chef och din personliga relation med dina medarbetare. När du kliver in i en chefsroll förväntas du vara den som ger kritik, som är tuff och som uppmanar din personal till att jobba på för att driva företaget framåt. För att kunna leva upp till dessa förväntningar är det viktigt att du tar ditt jobb på allvar, är seriös och bestämd i din roll. Det kanske låter lättare sagt än gjort, men detta är något som du kommer att lära dig i sinom tid.
3. Du tar dig an för mycket
Ett extremt vanligt problem som många chefer har är att de tar på sig för många arbetsuppgifter på egen hand och struntar i att delegera. En vanlig ursäkt till detta är att “det går snabbare och blir bättre om jag gör det själv”. Den här mentaliteten är farlig för dig som chef, då du riskerar att bli utbränd på grund av en för hög arbetsbörda. Du behöver ta dig an de uppgifter som du som chef ska ta hand om, och inte ta på dig saker som inte hör till din yrkesroll.
Hur övervinner du detta?
Att kunna delegera är en av de viktigaste sakerna som du behöver kunna som chef. Du har en hel personalstyrka under dig som är mer än kapabla till att sköta sitt arbete – så varför ska du göra saker åt dem? Om du tvekar på att en anställd kan utföra en uppgift ordentligt bör du hellre delegera ansvaret till en annan anställd, eller utse en person som kan överse uppgiften för att säkerställa att den blir gjord ordentligt. Det är inget fel med att hjälpa din personal i den mån du kan, men att ha för många bollar i luften kan störa ditt faktiska arbete och gå ut över företaget.
4. Du ältar för mycket
Ytterligare en sak som ofta drabbar nya chefer är att de har svårt att släppa problem eller beslut som de inte varit helt säkra på. Allt för ofta spenderar chefer tid på att grubbla över tidigare problem, älta och undra över hur de hade kunnat göra saker annorlunda. Det är något som inte bara drar ned dig, utan något som även kan påverka din självbild och de beslut som du tar i framtiden.
Hur övervinner du detta?
Om du vet med dig att du gjort ett misstag, tagit fel beslut eller på något annat sätt orsakat problem för din organisation är det bästa du kan göra att släppa taget. Vid tidpunkten av misstaget pratade du säkert med dina kollegor, fick stöd och hjälp med att lösa problemet – så varför ska du fortsätta att älta det nu? Lär av dina misstag och gå vidare istället.
5. Du söker bekräftelse från högre positioner
Den sista punkten vi tänkte ta upp går till viss del hand i hand med den första – nämligen osäkerheten. När du kliver in i en chefsroll kommer det såklart att ta tid att hitta rätt arbetssätt, och den självkänsla som krävs för att sköta jobbet – men du måste försöka hitta den på egen hand. Du ska alltid be om hjälp när du inte vet hur du ska tackla ett problem, men att ständigt söka bekräftelse och guidning från personer runt omkring dig kommer leda till att du blir beroende av andra för att sköta ditt jobb.
Hur övervinner du detta?
Det är svårt att komma till rätta i sin nya roll som chef, och du kommer att behöva ta hjälp många gånger under din karriär. Men för att lära dig något, måste du våga ta beslut på egen hand och jobba baserat på din egen magkänsla. Du behöver inte tillåtelse från andra för att agera, du har blivit utvald för den här positionen på grund av din egen kompetens och förmåga – så våga agera på egen hand!
Har du svårt att ta rätt beslut för ditt företag? Anlita en konsult!
Vi förstår att alla dessa punkter, och alla andra svårigheter som tillkommer i en chefsroll, är tuffa att hantera. Om du känner att du och din ledningsgrupp behöver rådgivning och coachning kan ni gynnas av att anlita en managementkonsult eller en interimschef under en period. Hyr in en expert och utnyttja deras kunskaper, lär dig från dem och utvecklas som chef. Vi på PMW Konsult kan hjälpa dig att hitta rätt experthjälp för just dina behov – kontakta oss redan idag så berättar vi mer.