Har du funderat på att ge dig in i konsultbranschen? Det är ett otroligt givande arbetssätt som garanterat kommer att göra underverk för din karriär, men det är också stundvis krävande och du behöver vara beredd på att saker och ting inte alltid går som du planerat. Att vara skicklig konsult innebär att man behöver ta ansvar över sina egna tjänster, vara duktig på att marknadsföra sig och ha ett brett nätverk av kontakter som kan hjälpa en att hitta uppdrag när marknaden känns tom. Vi på PMW Konsult har över 40 års erfarenhet inom konsultbranschen och vi ska lära våra 5 bästa tips för hur du blir en skicklig, och lyckad, konsult!
1. Lär dig allt om din bransch
Det absolut viktigaste man kan göra som konsult är att ha rätt utbildning, rätt erfarenhet och rätt kompetens inom sitt område. För att kunna ge dig ut på konsultuppdrag behöver du besitta en kompetens som är otroligt bra. Du vill att din kompetens ska överträffa andras på arbetsmarknaden, och att du ska vara ett eftertraktat val bland arbetsgivare. För att nå dit behöver du såklart utbilda dig och få den erfarenhet som krävs för att den nivån av kompetens ska uppnås. Utöver att utbilda dig och skaffa erfarenhet är det dessutom bra om du kan en hel del om din bransch, hur den fungerar, vad som är bäst för företagen inom sin bransch och dylikt. Den typen av kunskap kan göra dig ännu mer attraktiv på arbetsmarknaden.
2. Stå ut i mängden
Att stå ut i mängden är lättare sagt än gjort såklart, men ett sätt att göra det på är genom att bevisa att du är påläst, noggrann, skicklig och att du tar ditt jobb på största allvar. Att vara specialist inom ett visst område är också ett bra sätt att sticka ut i mängden på. Det kan göra dig till det självklara valet för alla som söker just den specifika kompetensen. Om du dessutom har en härlig personlighet och är bra på att arbeta tillsammans med andra är det också en fördel.
3. Ha ett expertområde
Beroende på vilken bransch du är verksam inom kan det vara enkelt eller svårt att ha ett expertområde. Vissa branscher ser tämligen likadana ut, men det finns trots allt många sätt att sticka ut i mängden med hjälp av ett expertområde. Du kanske är projektledare, vars expertis ligger inom att leda projekt för IT-företag? Eller kanske är du marknadsföringskonsult vars expertis ligger inom SEO? Alla branscher har olika områden och om du vet med dig att du är extra bra på ett område, kan det gynna dig enormt att marknadsföra dig själv som just den tituleringen.
4. Håll dig uppdaterad
Bara för att du har jobbat inom en bransch i många år betyder inte det att du är bäst eller har mest koll. Det är lätt att bli för självsäker, och sluta hålla sig uppdaterad inom branschen bara för att man vet om att man är skicklig. En konsult som vill lyckas vet om att man behöver hålla sig uppdaterad kring nyheter, nya arbetssätt, ny teknik, nya människor och nya bolag inom sin bransch hela tiden. Förutom att det ger dig bättre möjligheter på arbetsmarknaden är det såklart även roligt att hålla koll på senaste nytt inom sin bransch. Det ger dig möjligheter att bli bättre på ditt jobb och få mer kunskaper på köpet.
5. Planera noggrant
Oavsett om du arbetar för ett konsultbolag behöver du marknadsföra dig själv på sidan av också. På ett konsultbolag kan det finnas flera konsulter som har samma nisch som dig, och du är aldrig garanterad ett uppdrag bara för att du besitter rätt kompetens. Därför är det alltid klokt att driva din egen marknadsföring, nätverka, leta efter uppdrag och vara beredd på att saker kan gå fel. Du vill alltid vara säker på att dina pengar räcker även om du inte får ett uppdrag på en månad. Se till att din LinkedIn-profil är uppdaterad, gå ut på nätverksträffar och försöka att expandera ditt kontaktnät så mycket du kan – så är chansen större att du inte behöver gå veckor eller månader mellan varje uppdrag.
Jobba som skicklig konsult how PMW Konsult
Arbetar du redan som konsult inom management, lean production, projektledning eller som interimschef? Tveka inte på att slänga iväg ett meddelande till oss på PMW Konsult! Vi bokar gärna in ett samtal där du kan berätta mer om dig själv och dina tjänster – så kan vi berätta mer om oss och vad vi kan erbjuda dig. Välkommen!